کد مطلب:16828
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:6
چرا در ايران مثل زمان پيامبر(ص) اجراي حدود از قبيل قطع دست دزد نمي شود؟
اجراي حدود مثل قطع دست دزد داراي شرايطي است كه تا آن شرايط جمع نشود، نمي توان آن حد را جاري كرد؛ مثلاً درباره قطع دست دزد بايد شرايط زير موجود باشد تا دستش قطع شود: 1- بالغ باشد، 2- عاقل باشد، 3- با اختيار دزدي كرده واو را مجبور نكرده باشند، 4- مضطر نباشد، مثل كسي كه در زمان قحطي براي سدّ جوع و نجات از مرگ مجبور شده است از انبار غذا سرقت كند، 5- چيزي را كه دزديده، در انبار يا صندوق و جاي دربسته بوده و قفل را شكسته باشد. اگر كس ديگري قفل و در را شكسته باشد و فرد از آن جا چيزي دزديده، دست او قطع نمي شود، 6- خود دزد آن چيز را از محلي كه مال در آن جا بوده، خارج كند، پس اگر به وسيله طناب آن شي ء را ببندد و خودش بيرون باشد و آن را ببرد، حدّ بر او جاري نمي شود، 7- دزد، پدر مال بُرده نباشد، يعني اگر پدر از مال پسرش دزدي كرد، دست پدر را قطع نمي كنند، 8- مخفيانه قفل و در را بشكند و مال را بدزدد، پس اگر آشكارا و در جلوي چشم افراد باشد، حكم قطع يد بر او جاري نمي شود. وقتي همه شرايط جمع شد و دزدي با اقرار سارق و يا شهادت دو نفر عادل ثابت شد حدّ جاري مي شود. اگر براي بار دوم دزدي كرد، پاي چپ او از برآمدگي قدم قطع مي شود و اگر در مرحله سوم دزدي كرد، براي هميشه زندان مي شود تا بميرد و اگر در مرحله چهارم دزدي كرد، كشته مي شود. اين مسأله در ايران نيز چندين بار اجرا شده است ولي در خيلي موارد، برخي از شرايط اجراي حد ثابت نمي شود و يا واقعاً وجود ندارد.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.